RUT-avdrag - lathund för företagare
En liten lathund för företagaren när man begär RUT-avdrag hos Skatteverket - hur fälten ska användas så som jag har förstått det. Nyckeln är att alla belopp anges inklusive moms. Man får även viss hjälp med uträkningen av Skatteverkets sida. Fakturanr = Ange fakturanummer Köparens personnummer = Ange köparens personnummer - ÅÅMMDD-NNNN Uppgifter om arbetet Tjänster Timmar = Fyll i fakturavärden - antalet timmar, även eventuella underleverantörer. Materialkostnad = Fyll i fakturavärden - materialkostnad inklusive moms. Övrig kostnad = Fyll i fakturavärden - resekostnader, maskiner, administration med mera, inklusive moms. OBS! Om kostnad som fylls i här är 0 för att man exempelvis blivit bjuden på resan antar SKV att man felaktigt tagit med resekostnaden i arbetskostnaden vilket inte är tillåtet. Fyller man i 0 se då till att bifoga fakturan där det ska finnas en extra kostnadsrad för reseersättningen satt till 0 kr samt en förklaring. Betalningsdatum = Fyll i datumet då kunden betalade, då beloppet kom in på kontot. Arbetskostnad = Fyll i fakturavärden - totalt vad kunden ska betala för enbart timmarna, inklusive moms, timmar x timkostnad. Belopp kunden betalat in plus det belopp Skatteverket ska betala ut. Betalt belopp = Fyll i fakturavärden - vad kunden har betalat för enbart timmarna, inklusive moms, utan material eller andra belopp. Enbart belopp kunden inbetalat. Begärt belopp = Fyll i det belopp man vill ha ut av Skatteverket, inklusive moms. - Summan av Begärt belopp och Betalt belopp får inte vara större än Arbetskostnaden. Bifoga bilaga / underlag = Vanligtvis fakturan som skickats till kunden. Bifogas bara om så behövs. Bifoga INTE en bilaga i onödan, det stör bara handläggarna - om de vill ha en så hör de av sig via mejl eller telefon. Detta har uttryckligen meddelats från SKV. OBS, sedan 2023-10-03 verkar detta fält borttaget.
This is a personal note. Last updated: 2023-10-03 21:54:26.