Reviews on John Carpenter's Christine (1983)
Films - Mysterium / Skräck - added 2011-02-05 kl. 04:37, 1811 visits, updated 2013-12-13 kl. 02:15.
Review
Reviewed: | 2004-07-30 kl. 03:04 |
Grade: | G |
Shorty: | Mobbad kille kommer upp sig med hjälp av en bil, ger igen med den och blir själv besatt av den |
Advice: | Om du gillade Maximum Overdrive duger det här kanske, eller om du gillar Chevrolet 1957. Men var beredd på att den går sönder, många gånger. |
Stephen King gillar det här med levande teknik, det märks, dels på hans film Maximum Overdrive och dels på den här filmen. Båda baseras de på noveller av honom, och båda handlar de om fordon som har eget liv.
Men där man i Maximum Overdrive hade lastbilar som blev mördare, har man här en Chevrolet årsmodell 1957 som är en demon.
Filmen börjar på en bilfabrik i Detroit år 1957 och cirklar kring en röd Chevrolet. Först slår motorhuven igen om handen på en inspektör, och sedan dör en annan anställd inuti bilen av någon anledning.
Sen förflyttas man till 1978 och den mesiga gymnasiegrabben Arnie som till sin lycka hänger ihop med tuffingen Dennis. Arnie är den typiska schablonmesen med stora glasögon, välklippt och ljummen klädstil, medan Dennis har förstått mode och går runt i skolans rugbylagjacka.
Självklart blir Arnie mobbad, främst av en krullig muskulös snubbe som har sönder hans mat med en fällkniv. Men i sista stund dyker Dennis upp och sen en lärare, som avbryter alltihop.
Det intressanta här är dock att Arnie - ovanligt nog - svarar ja på frågan om mobbaren bär kniv när läraren frågar honom. Och mobbaren skickas upp på lärarens kontor, efter att ha hotat Arnie om att han ska få igen.
Detta skulle alltså vara Arnies första skoldag den här terminen. På vägen hem i Dennis bil får dock Arnie syn på något ute på en risig tomt och ber Dennis stanna bilen. För ute på en bakgård har Arnie fått syn på bilen som filmen kretsar kring - Christine.
Ja alltså, bilen heter så - en algattackerad nedgången Chevrolet 1957 - och till salu är den. Arnie köper den direkt på plats av gubben som säljer den till honom för 250 dollar. Detta till Dennis och sedan Arnies föräldrars motstånd. Arnie får inte ens hålla bilen hemma, den ska stå på en verkstadsbilskrot där han får hålla på med den.
Arnies föräldrar har hitills försökt styra honom ganska väl, men i och med bilens inträde börjar Arnie att förändras. Han struntar i de miserabla glasögonen, fixar håret och byter klädstil och långsamt förvandlas han till något som mer liknar en 1950-talsrockare.
Hur Arnie har hittat verkstaden vet man inte riktigt, men karln som handhar den är inte riktigt normal. Redan första dagen Arnie kommer in med bilen säger karln till Arnie att han ska passa sig för att jävlas med honom och gruffar och håller på som en tok. Men trots detta stannar Arnie kvar, kanske därför att han får plocka delar gratis på skroten.
Samtidigt som Arnie håller på med bilen försöker Dennis ragga på en ny tjej i skolan vid namn Lee. Men hon har redan en date, en date som visar sig vara Arnie. För plötsligt har hon fattat tycke för honom, varför vet man inte riktigt. Kanske är det för att han har mopsat upp sig lite och blivit någon.
Faktum är att Dennis tappar hakan när Arnie för första gången kommer inrullande med bilen och Christine i perfekt skick vid rugbyplanen. Det gör även mobbarna, men de talar redan om att ha sönder bilen för Arnie.
Arnies föräldrar är inte normala heller. Bilen är i underbart skick, men fortfarande får han inte ha bilen stående hemma för att den är för pryd.
Och sen det här med mobbarna, att han skulle fixa till bilen och att mobbarna sedan skulle komma att ha sönder bilen för honom hade man redan räknat ut. Vilket också sker. Sent en kväll när Arnie parkerat bilen i verkstaden kommer de översadistiska svinen och kvaddar hans nyrenoverade pärla.
Detta agerande må fungera på bioduken, men i realiteten fungerar det inte. Vem är så översadistiskt psykiskt störd att man tar sig in i en verkstad och börjar ha sönder någon annans egendom? Att ha sönder en så fin bil retar dels publiken och dels är det onödigt.
På morgonen kommer Arnie med Lee och hittar bilen. Arnie blir självklart förtvivlad och asförbannad över att hans mästerverk är förstört. Och schasar bort Lee för att få vara ensam med bilen.
Det ska även sägas att kvällen innan fick Lee känslan av att bilen var svartsjuk på henne, och bilen försökte även kväva henne genom att få henne att sätta i halsen och låsa alla dörrar.
Men i alla fall, nu kommer det ordentligt övernaturliga. Arnie ställer sig framför bilen och ber den visa vad den kan. Plötsligt börjar alla bucklor och skador att rätas ut, färgen blir obucklad, glas går samman - ja bilen blir hel framför hans ögon utan att han gör något fysiskt.
Vid detta tillfälle har hälften av filmen förflutit. Resten av filmen handlar om hur Arnie blir allt mer fäst vid bilen och hur de mer eller mindre tillsammans slaktar mobbarna och slutligen Arnie själv. För på slutet dör Arnie framför bilen med en glasskärva i bröstet.
Fast bilen, den dör nog aldrig. Slutligen mosar de ihop den med en skrotpress till ett klassiskt paket. Men slutscenen visar paketet och en metallbit i paketet som rör lite på sig. Så den lever ändå. Och lever den så klarar den väl av att veckla ut sig till en full bil igen, eller bli en del i en ny bil, välj själv.
Denna film är ganska duglig. Dock har den flera karaktärer som agerar på onaturliga sätt, och det är inte Arnie jag syftar på. Nej ta till exempel Lee som utan vidare börjar tro att bilen är svartsjuk på henne. Hur normalt är det? Tror man direkt en brödrost är svartsjuk på en bara för att man får rosta bröd i den, medan pojkvännen får använda den? Hennes antagande är således alldeles för kvickt för att vara troligt.
Mindre märkligt men ändå suspekt är dels föräldrarna som inte låter sonen ha sin fina bil hemma, och dels mobbarna som agerar som om de vore dagisbarn.
Vidare fortsätter mobbarna att vara dagisbarn. Vilket kan bevisas av meningen som tjockisen uttalar när han ser Christine i mörkret, plötsligt i perfekt skick igen. "You ain't mad are ya?" Vad är det för mening att uttala när man ser bilen man slog sönder i småbitar - men nu i perfekt skick och det bara dagarna efter? Är han inte alls paff över att bilen är så pass hel som den är?
Som svar på den dumma meningen bör grabben vara redigt rasande och det normala vore väl att stämma honom på flera tusen. Men i den här filmen får grabben böta med sitt liv.
Sen har man huvudmobbaren, som när han känner sig förföljd av Christine nästan direkt försöker backa på bilen med sin egen bil. Och mobbarens bil är inget vrak direkt, tvärtom är den bilen i riktigt bra skick också.
Och kompisen Dennis, som om han inte når fram till Arnie så att han kan snacka med honom, planerar att förstöra Christine tillsammans med Lee. Vidare ristar Dennis in ett meddelande på motorhuven på Christine med en skruvmejsel. Säga saker går väl an. Men att gå till agerande är en annan sak. Rista med en skruvmejsel i lacken på en riktigt fin bil är onaturligt agerande så att det skriker om det. Hade det inte räckt med en lapp på vindrutan?
Att han sen planerar att köra en bulldozer på bilen är också onaturligt, men vid det laget har man förstått att bilen har eget liv. Men ändå, att smyga sig in i den av polisen avspärrade verkstaden och tjuvkoppla en bulldozer är ändå inte vettigt.
Förresten, varför är bilen ute och rullar när man har spärrat av verkstaden? Mordutredningen lär väl knappast acceptera att han får köra runt i mordbilen?
Sen verkstadsgubben när bilen kommer hem helt sönderbränd och rykande verkar han inte alls förvånad utan enbart tror att den är stulen. En så pass rykande bil som ser så illa ut, borde han inte ta mer notis?
Filmen är övernaturlig till genren, men bara för att den har en grundstory som är sådan kan man inte frångå att personerna måste agera troligt. Det är nästan ett krav om man inte bevisar annat med bra anledningar.
Det var människorna, över till bilen. Varifrån kommer bildemonen? Varför slaktar den folk? Ingen av frågorna besvaras vidare klart. Och varför är den så nedgången när Arnie hittar bilen för första gången, när den på slutet är så fylld av livskraft att den i princip skulle kunna bli helt perfekt igen, från att vara nerkörd i marken med en bulldozer?
Har Arnie fyllt den med sin livskraft? Varför dödar den verkstadsgubben, när delarna kom från gubbens verkstad?
Sen det här med självförstörelsen. Tittar man på någon liknande film, exempelvis The Car från 1977 (också om en mördarbil) tar inte bilen självt någon skada. Men Christine går sönder när hon kör emot saker. Hon skaver av framskärmarna när hon mördar den första mobbaren, hon krossar lamporna när hon krockar huvudmobbarens bil, hon förstör fronten när hon försöker döda Lee bakom bulldozern - och fler exempel går att finna.
Varför? Visserligen är det logiskt, bilar blir buckliga när de krockar med saker, men Christine gör det ju på eget bevåg. Varför ska hon då gå sönder när det är hon som slår? Känns fel.
Och varför låter den sig skadas så lätt, först av mobbarna och sedan av bulldozern. Är bilen machokist - den gillar att bli plågad?
Ändå är det riktigt tufft när den helt sönderbrända bilen lugnt rullar in i verkstadsgaraget. Detta har nog inte att göra med skadorna dock, snarare att man relaterar till Back To The Future-filmerna med den rykande DeLorean.
Denna film håller ungefär samma kvalitét som Maximum Overdrive, även om mobbarnas bilsadistiska agerande i den här filmen tenderar att dra ner betyget. Men överlag är det samma idé.
Sevärd är den, i alla fall om du gillar Chevrolet årsmodell 1957. Men var beredd på att den går sönder, många gånger. Frågan är hur många man har slaktat vid inspelningen. Filmen är ju från tidigt 1980-tal, så det kan ju knappast vara datoranimationer man tagit till vid skapandet. Notera även att så fort mördar-Christine är ute så är rutorna svartade på bilen.
Karaktärerna agerar som sagt onaturligt, de är av typen som inte förvånas om de finner ett rymdskepp i badrummet när de vaknar. Men tål man detta så.
Vidare är det lite trist att man så pass lätt kan lista ut handlingen om mesen som bygger upp sitt mästerverk, får det krossat av mobbarna och bygger upp det igen för att hämnas. Men visst, orkar man med det känns inte filmen lika schablonisk efter det.
Istället börjar man undra vad det ska handla om. För plötsligt finns det inte så mycket handling kvar, mer än att man ska försöka befria Arnie från hans bil. Vilket inte är vidare spännande, snarare tragiskt. Man frågar, kunde han inte ha flytt med bilen istället och så hade de levt lyckliga i alla sina dagar?
Search on IMDB Filmtipset Rotten Tomatoes