Reviews on Down With Love (2003)
Films - Komedi / Kärlek - added 2011-02-05 kl. 04:37, 1448 visits.
Review
Reviewed: | 2004-11-01 kl. 01:08 |
Grade: | U |
Shorty: | År 1962, Barbara (Bridget Jones Dagbok) har författat kvinnornas självständighetsbok Down With Love och lyckas reta upp herrtidningskungen Catcher. |
Advice: | Renée Zellweger från Bridget Jones Dagbok trashar sin karriär. Bara om du är ett ufo som gillar Bridget Jones Dagbok och Legally Blonde-serien. |
Året är 1962 och Barbara Novak (Renée Zellweger) har författat boken Down With Love, som handlar om hur kvinnor ska få jämnställdhet med männen, genom att sluta älska. Men de mansbefolkande förlagen vill inte ge ut hennes bok, så vännen Vikki kommer på att de ska få män att gilla boken, genom att låta herrtidningsskribenten Catcher Block att skriva om boken i herrtidningen Know.
Vikki har ordnat denna deal genom att redaktören på Know vid namn Mac är kär i Vikki. Men Vikki säger sig bara vilja gå ut med Mac om han ser till så hans skribent Catcher skriver bra om Barbara. Catcher har dock ingen lust att skriva om en "manshatande bitter bibliotekarie-nucka" (svensk översättning). Men han gör det för Macs skull, nästan i alla fall. För tre gånger i rad då de fyra ska träffas runt samma hotellrestaurangbord så är Catcher någonstans på hotellet och hånglar med hotellpersonalen.
Tredje gången upptäcker Barbara vad han pysslar med och ber honom dra åt skogen. Istället lyckas hon få ut sin bok via TV vilket resulterar i att försäljningen går i toppen och slår ut Catcher från författartoppen.
Catcher förlorar inte bara pengar på detta, nej han förlorar även sina tjejer, eftersom de läser Barbaras feministbok, vilket gör att han tvingas tänka ut en plan. Och snart lyckas han snärja in Barbara genom att spela en undergiven lilla Fridolf-liknande major vid namn Zip Martin. Barbara försöker allt vad hon kan att inte bli kär, men Catcher är smart och har snart snärjt in henne så ordentligt med töntglasögon och bond-dialekt att hon blir kär.
Och lagom till kaffedags tvingas Catcher mer eller mindre att avslöja sin bluff, samt den artikel han planerar att författa för att krossa henne. Men då visar det sig att Barbara Novak aldrig har existerat. Barbara är egentligen en av hans tidigare sekreterare, som han aldrig hann ha sex med, för hon slutade. Men hon vill inte ha sex, hon vill ha äktenskap. Så därför har hon hittat på hela bluffen. Bluffen visar sig dock ha gått för långt, och hon inser nu att hon inte kan sluta vara Barbara Novak, utan måste och vill fortsätta vara manshatare. Catcher ramlar ännu längre ner på försäljningssiffrorna och plötsligt har han inte längre några sekreterare ens, för de har gått över till Barbaras nya tidning Now. Men han är inte dum, han går över till henne och erbjuder sina tjänster. Och snart visar de sig att de är ett bra par tillsammans, på något sätt.
Renée Zellweger trashar sin karriär, än en gång. Förra gången var det Bridget Jones Dagbok. Behöver man citera Catcher än en gång om hennes roll i den här filmen? Ja jösses. Varför hon alltid tycks hamna i såna här kärringroller kan man undra.
Vad det gäller filmen kan man börja med att sparka på introt. Tecknat "roligt", "sketchigt", 1960-talsklipperi med urkig inte bra 1960-talsjazz/kabarémusik. Och sen vidare till en shot på Barbara i fullständigt vidrig utstyrsel. 1960-tal kan vara vackert i både musik och mode, men här har man falerat på båda planen. Musiken lyckas man aldrig med i den här filmen, och det gäller Barbaras kläder också. Vad man än drar på henne ser hon ut som en subba, vilket nog också är meningen.
Karlarna är mansgrisar allihop på något sätt, och kvinnorna är bimbos. Så fort Barbara ska berätta om hur kvinnorna ska stimuleras så blir de trötta karlarna runt mötesbordet väldigt intresserade, och tjejerna vill inte ha karlar men de vill ändå ha karlar, förutom de som vill ha sex med Catcher hela tiden då förstås. Alla kvinnor i den här filmen går att kyssa nöjda, inklusive Barbara.
Vidare att det skulle bli vem-lurar-vemtrams på slutet kunde man sorgligt nog nästan räkna ut när Renée är med, det är hennes stil. Men att snörpa till manuset på detta sätt räddar inte filmen, det räddar inte ens scenen. Ska man påpeka att en automatisk 1960-talslägenhet kör ut Mac och Vikki, eller att Catcher och Barbara de åker till Las Vegas stående på en helikopterstege på slutet? Overkligt.
Detta är 1960-tals-trams och syjunta rakt igenom. Uppskattade du Bridget Jones Dagbok och Legally Blonde-serien så varsågod och ta ett dopp. Vi andra ska se till att ta en ordentlig omväg kring den här, ja, öh, komedin.
Search on IMDB Filmtipset Rotten Tomatoes